Etiketter

Idag lanserar partiet sin valplattform inför kyrkovalet. Själv är jag inte med i kyrkan sen något årtionde tillbaka och jag har därför valt att hålla mig borta från såväl kandidaturer som arbete med kyrkovalet (vilket jag har påpekat förut). Det skulle kännas lite väl hycklande om jag som inte ens är med i kyrkan skulle arbeta med ett val till den församlingen. Häromdagen blev jag intervjuad i Arbetarbladet om kyrkovalet i Tierps kommun och det jag sa var väl i princip det ovanstående.

Jag har en hel del synpunkter på kyrkovalet. Den här gången ska jag väl ta och bita mig i tungan och inte säga så mycket av en enda anledning:

Kyrkovalet angår dem som är med i Svenska Kyrkan. Det är inte jag och alltså låter jag mina synpunkter vila. Det är däremot helt sant att kristendomen har betytt väldigt mycket för Sverige och svenskhetens utveckling.

Tillägg 16.23: Min kommunfullmäktigekollega Lars Svensk (KD) uttalar sig också om kyrkovalet i dagens Arbetarbladet.