Etiketter

,

Jag tittade in som hastigast på Alexander Bengtssons blogg (”känn din fiende”, ni vet) och såg ett inlägg där han tog upp ett överfall på en ung muslimsk flicka i Skåne. Obehaglig historia. Hans poäng var att SD skapade ett anti-muslimskt klimat som ledde till sånt här och underförstått var det främlingfientliga svenskar som låg bakom.

För egen del så blev jag, bisarrt nog, faktiskt vagt besviken när jag sedan insåg att det var utlänningar den här gången också. Det hade nämligen varit bra om man som SD:are hade kunnat demonstrera för omvärlden att man faktiskt tycker att  det är ett lika svinigt brott att skära en 13-årig flicka i magen om man är svensk som om man är utlänning.

Bengtsson är en idiot och en fiende till Sverige, men enligt min högst subjektiva uppfattning så har han inte helt fel när han säger att en del av oss ibland reagerar starkare när det är utlänningar som begår brott än när det är svenskar som gör det. På sätt och vis är det väl naturligt, eftersom etablerad media så ofta ljuger om sådant, men självklart ska vi inte glömma att det också finns svensk brottslighet. Självklart ska svenska brottslingar låsas in och ta sitt straff i lika hög grad som utlänningar. Där finns det visst utrymme för förbättring, anser jag. Vi behöver bli tydligare med att säga detta.

