Etiketter

”Men vaf…!”

Igår satt jag vid fikabordet på Gävle station och väntade på ett sent tåg. Som brukligt är hade fiket på stationen köpt in kvällsbladen och jag fördrev tiden med att läsa om de senaste lustmorden. Efter att först harvat igenom Aftonbladet så övergick jag till Expressen, och det var då de där orden hoppade ur min mun. Båda artiklarna var nämligen illustrerade med samma lätt anonymiserade fotografi på den misstänkte gärningsmannen. Det fanns dock en märkbar skillnad mellan de båda korten, helt uppenbar när man lade tidningarna bredvid varandra.

På AB-kortet framstod mannen som lätt solbränd. I Expressens variant av samma fotografi var mannen ljushyad.  Eftersom jag redan var medveten om den pikanta detaljen att den misstänkte är en mörkhyad man med bakgrund i Etiopien och Förenta Staterna, så var det uppenbart vad det rörde sig om: vitpixling.

Jag har förstått att en hel del människor faktiskt inte känner till det, men det förekommer alltså att nyhetsredaktioner redigerar bilder på mörkhyade gärningsmän för att det inte ska vara uppenbart att det är utlänningar. Risken finns ju att folk skulle kunna reta upp sig på detta och bli ”främlingfientliga”.

Efter att ha insett hur det låg till, tänkte jag i mitt stilla sinne ”Tvi!”. Därefter bestämde jag mig för att fara hem med bussen, som alla andra.

