Etiketter

Sverige lokaltJag har alltid varit intresserad av regionalism och regionalistiska strömningar. Sådana finns också i vårt land, även om de i den politiska debatten har betraktats som underhållande clownerier mer än politiska alternativ av väldigt många. För någon tid sedan hamnade jag i diskussion med Lili Severin om den skånska frågan och gjorde samma erfarenhet som jag har gjort tidigare, nämligen att deltagarna i den s.k. Skånerörelsen är mycket skeptiska till SD eftersom vi ses som statscentralister. Det känns en smula paradoxalt fö mig, eftersom jag alltid har sett det som att partiets gamla slagord ”Familj-hembygd-fosterland” ska ses som ett stöd till decentraliserat beslutsfattande (även om jag vet att vi inte alltid har stått för det i praktisk handling).

Häromdagen hittade jag ett blogginlägg från en illröd bloggare som gör ett försök att analysera såväl potentiell som reell regionalism i Sveriges olika landsändar och också delvis förklara politiska skillnader i allmänna val utifrån lokalkulturella faktorer. Givet den mycket röda utgångspunkten ska man kanske ta det som skrivs med en nypa salt, men det är ändå ett intressant perspektiv han antar.

