Etiketter

, , ,

Okej, igår gick det alltså inte att ansluta till nätet, så den här uppdateringen blir en dag försenad.

Måndagen blev intensiv. Man kan säga att det var idag det började på riktigt för oss. Hela dagen gick åt för oss politruker att gå runt på olika seminarier som hade med våra respektive specialområden att göra. Jag själv spenderade större delen av dagen på det säkerhetspolitiska sommartorget, där ett antal olika organisationer med koppling till säkerhetspolitik i vid mening tillsammans hade ordnat ett antal utfrågningar.

Det var rätt kul att se vilka organisationer som faktiskt deltog i det arbetet, för övrigt. Man kan ju kanske tro, som jag gjorde innan, att det här i huvudsak skulle röra sig om organisationer som folk och Försvars (som går in rätt djupt och med stor sakkunskap på försvarsfrågorna), men så var inte fallet. De som dominerar organisationen av sommartorget är istället grupper som IKFF (Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet), SIDA och Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen. Det behöver kanske inte sägas vilken inställning dessa har till försvaret. När jag gick förbi IKFF:s tält här i Almedalen så tryckte en glädjestrålande ung flicka en pamflett från Ofog i händerna på mig och förklarade hur IKFF tänkte åka upp till övningsfältet i Umeå för att protestera mot att Sverige håller militärmanövrer tillsammans med NATO. Med andra ord så var det inte särskilt försvarsvänlig stämning från podiet i tältet.

Lite intressant blev det i alla fall när Henrik Hammargren från SIDA framhöll att det skulle ta 10-20 år och kosta miljardbelopp att med bistånd å upp Afghanistan till samma stabilitetsnivå som Haiti. IKFF-representanten valde att istället i debatt efter debatt framhåll hur det oftast är män som är både förövare och offer och vi måste avmilitarisera hela världen etc etc. Nästan exakt samma ord varje gång.

Det allra bästa var nog ändå när SD:s Bengt Malmberg, som har arbetat länge som brandman i Malmö, ställde frågan under ett seminarium om stenkastandet mot blåljusmyndigheterna i Rosengård: ”Varför griper man inte helt enkelt de mest aktiva missdådarna och låser in dem? Det är ju vad 99 % av de boende i dessa områden också frågar hela tiden?” och panelen fick lov att erkänna att det var en fult legitim fråga.

Jag rundade av kvällen med att lyssna på lite debattboxning mellan Allan Widman från Folkpartiet och Ander Lindberg (Aftonbladet) om Sverige ska gå med i NATO eller inte. Jag får erkänna att Widman argumenterade väl för sin sak, även om jag nog håller med Lindberg mer.

Vad har jag att säga om Reinfeldts tal då?

Fluffigt.

