Etiketter

, , ,

Det ovanstående är ett av styckena i Stefan Anderssons skådespel ”Teaterkungen” som behandlar Gustav III:s liv och leverne. Just det här stycket behandlar kungens försvarstal rörande den statskupp som han står i begrepp att genomföra.

Originellt nog så blev det här lilla stycket populärt förra året, när det under en tid pågick en ordförandestrid inom ungdomsförbundet. Själv försökte jag hålla mig så långt borta från det där som jag förmådde, men jag noterade att det var en del som postade just den här videon lite här och där som ett lite mer förstulet sätt att uttrycka stöd för Gustav Kasselstrand (ni vet, eftersom han heter Gustav, och kungen i pjäsen heter Gustav III – ja, ni förstår säkert). Det där är ju överspelat nu, och därför kan man kanske länka till det här ändå och säga att det är ett vackert och lättlyssnat verk som ger en lättbegriplig ögonblicksbild av ett spännande skede i Sveriges historia. Jag rekommenderar läsarna att lyssna på hela skådespelet och att botanisera vidare på Stefan Anderssons hemsida. Det finns mycket intressant där.

Nu hoppas jag att det inte är någon som får för sig att den här länken betyder att man gillar statskupper. Men nej, så fånig kan väl ändå ingen vara.

