Etiketter

Ikväll nås jag via SMS av nyheten att vår nyblivne riksdagsman, Markus Wiechel, anklagas för att uttryckt sig förgripligt i en konversation på Facebook. Efter vad jag kan förstå så skall detta ha skett efter att Wiechel fick se en djupt obehaglig video om häxbränning som vid den tiden cirkulerade på nätet. Filmen finns här: http://www.youtube.com/watch?v=6NB7HryI8UE (jag tänker dock inte bädda in den här på sidan).

Jag kan förstå Wiechels avsmak inför den filmen. Jag har själv sett den och den var sannerligen barbarisk – jag klandrar verkligen inte Wiechel för sitt ordval i den upprördhet han tvivelsutan kände. Jag tycker att det är lite smaklöst att använda sig av förflugna ord i privata internetkonversationer för att försöka sätta dit någon som dag ut och dag gör ett bra arbete och håller partilinjen på de förtroendeposter han har valts till. Det tycker jag inte att någon förtjänar. Jag tycker, precis som jag tidigare har anfört, att man ska vara mycket försiktig med att gå i medias ledband och hänga ut medlemmar och aktivister som råkar begå något snedsteg. Därför hoppas jag att Wiechel nu kommer att ges tillfälle att samla sig efter detta slag och fortsätta arbetet för ett svenskt Sverige.

 

Uppdatering: Marcus Wiechels eget svar.

